Skip to content Skip to footer

Θριαμβευτική εμφάνιση της ΕΛΣΟΝ στο Concertgebouw του Άμστερνταμ

– Κριτική από τον ολλανδικό Τύπο παρομοιάζει τον ήχο της ΕΛΣΟΝ, υπό τη μπαγκέτα του Διονύση Γραμμένου, με αυτόν της Βασιλικής Ορχήστρας του Concertgebouw, με μαέστρο τον Sir John Eliot Gardiner –

 

Άμστερνταμ, 6 Αυγούστου 2025 – Μια ακόμη εμφάνιση διεθνούς βεληνεκούς προστέθηκε στο ενεργητικό της Ελληνικής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων (ΕΛΣΟΝ), η οποία ως προσκεκλημένη από το εμβληματικό Concertgebouw του Άμστερνταμ, έδωσε μια καθηλωτική –sold out– συναυλία, εντυπωσιάζοντας κοινό και κριτικούς.

Υπό την εκλεπτυσμένη αλλά και γεμάτη δυναμισμό διεύθυνση του αρχιμουσικού της, Διονύση Γραμμένου, και με σολίστ τη διάσημη πιανίστα Anna Fedorova, η ΕΛΣΟΝ παρουσίασε ένα πρόγραμμα υψηλών ερμηνευτικών απαιτήσεων, με έργα των Johannes Brahms, Sergei Rachmaninoff και James MacMillan, το οποίο αναδείχθηκε μέσα από το πάθος και τη φλόγα των μουσικών της.

Η συναυλία ξεκίνησε με το Larghetto για Ορχήστρα του –εν ζωή– συνθέτη James MacMillan. Η ατμοσφαιρική ερμηνεία του έργου, το οποίο σπάνια παρουσιάζεται ζωντανά, συγκίνησε το κοινό από τα πρώτα κιόλας λεπτά. 

Η πιανίστα Anna Fedorova, σολίστ με την ΕΛΣΟΝ
© Γιώργος Ξύγκος

Ακολούθησε έπειτα η σύμπραξη της ορχήστρας με την πιανίστα Anna Fedorova, η οποία χάρισε στους μουσικόφιλους μια εκρηκτική ερμηνεία του Πρώτου Κοντσέρτου για Πιάνο του Rachmaninoff. Πρόκειται για τη δεύτερη συνεργασία της σολίστ με την ΕΛΣΟΝ, μετά την εμφάνισή τους το 2021 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η Fedorova, με την εντυπωσιακή τεχνική και την αστείρευτη εκφραστικότητά της, έδωσε νέα πνοή στο πρώιμο αυτό έργο του Ρώσου συνθέτη. Ο κριτικός Willem Boone από το ολλανδικό περιοδικό De Nieuwe Muze σημειώνει ότι «Η Fedorova παίζει τον Ραχμάνινοφ όπως ακριβώς θέλεις να τον ακούσεις: με συναίσθημα, αλλά χωρίς συναισθηματισμό, με γνώση της γοητείας που κρύβεται μέσα του και όχι μόνο με βιρτουόζικη ή θυελλώδη διάθεση».

 

Απόσπασμα από το Φινάλε της Τρίτης Συμφωνίας του Johannes Brahms

Η βραδιά συνεχίστηκε με την Τρίτη Συμφωνία του Brahms, ένα έργο ορόσημο του Ρομαντισμού. Όπως αναφέρει ο Boone στο De Nieuwe Muze, σχετικά με την ερμηνεία της Συμφωνίας, «εντυπωσιακός ήταν ο ανάλαφρος ήχος που ο Γραμμένος κατάφερε να αποσπάσει από το σύνολο, λίγο πολύ με τον ίδιο τρόπο που το έκανε ο Sir John Eliot Gardiner με τη Βασιλική Ορχήστρα του Concertgebouw πριν μερικές σεζόν».

Στην κριτική επισημαίνεται επίσης ότι «στο δεύτερο μέρος, Andante, εντυπωσίασαν τα ζεστά έγχορδα και τα καθαρά πνευστά. Ήταν μια στιγμή γεμάτη ευαισθησία, που μερικές φορές θύμιζε ακόμα και μουσική δωματίου. Εδώ, επίσης, ξεχώρισε η κομψή διεύθυνση του μαέστρου. Άφησε την ορχήστρα να παίξει φυσικά σε όλα τα μέρη, με tempi που ανέπνεαν. Έτσι, το τρίτο μέρος, Poco allegretto, ήταν “πραγματικά” ένα allegretto. Η ορχήστρα το απέδωσε με συναίσθημα, χωρίς ούτε στιγμή να υπερβάλλει. Προφανώς και το κοινό αισθάνθηκε το ίδιο, καθώς άρχισε αυθόρμητα να χειροκροτεί στο τέλος αυτού του μέρους».

 

Το κοινό του Concertgebouw χειροκροτεί όρθιο την ΕΛΣΟΝ

Στο τέλος της συναυλίας, έπειτα από το τιμητικό standing ovation του κοινού που διήρκησε για αρκετά λεπτά, οι μουσικοί της ορχήστρας ερμήνευσαν ως χορωδιακό σύνολο το μυσταγωγικό Bogoroditse Devo από τον Εσπερινό του Rachmaninoff, ένα από τα πιο κατανυκτικά έργα του συνθέτη.

Ως δεύτερο encore η ορχήστρα επανέλαβε το τρίτο μέρος από την Τρίτη Συμφωνία του Brahms, το οποίο ξεχωρίζει για τον λυρισμό του και αποτελεί το πιο δημοφιλές μέρος του έργου.

Η ΕΛΣΟΝ στο Concertgebouw του Άμστερνταμ
© Γιώργος Ξύγκος

Το Concertgebouw, μια από τις πιο φημισμένες αίθουσες συναυλιών στην Ευρώπη, ήταν ένας ακόμα σταθμός στη λαμπρή πορεία που διαγράφει η ΕΛΣΟΝ διεθνώς, έπειτα από τις εμφανίσεις της στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης, το Konzerthaus του Βερολίνου και τον ναό St Martin-in-the-Fields του Λονδίνου. Τη νέα καλλιτεχνική σεζόν ακολουθεί, μεταξύ άλλων, η πολυαναμενόμενη συναυλία της ορχήστρας στις 20 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε μια σύμπραξη με τον σπουδαίο βιολονίστα Λεωνίδα Καβάκο και τον πολυβραβευμένο νεαρό βιολοντσελίστα Τιμόθεο Γαβριηλίδη–Πέτριν, υπό τη μουσική διεύθυνση του Διονύση Γραμμένου.

Η συναυλία της ΕΛΣΟΝ στο Concertgebouw του Άμστερνταμ πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση –το οποίο είναι και ο Ιδρυτικός Δωρητής της ορχήστρας– και της ΑΙΓΕΑΣ ΑΜΚΕ.

Το έργο της ΕΛΣΟΝ υποστηρίζεται επίσης από τη Βουλή των Ελλήνων, την Τράπεζα της Ελλάδος, το The Hellenic Initiative, το Ίδρυμα Μποδοσάκη, τη Sealink Navigation και την Aegean Airlines ως Επίσημο Χορηγό Αερομεταφορών.